Karkkipäivä -painokangaskuosi

27 tammikuuta 2020

Tampere, Suomi
Tein vuoden alkuun kivan kuosisuunnitteluprojektin, josta haluan jakaa ajatuksiani täällä blogin puolella. Karkkipäivä -kuosin suunnittelin Kangaskauppa Nappinjalle. Tarkoituksena oli tehdä lapsenmielinen kuosi hahmoilla. Sellainen iloinen ja hattarainen, josta tehdyn vaatteen pukiessa tulee erityisen hyvälle tuulelle.

Hahmot ja herkut on piirretty lyijykynällä ja viimeistely tehty tietokoneella. Ostin syksyllä Wacom Intuos piirtopöydän, jota olen harjoitellut pikkuhiljaa käyttämään. Alkuun ajattelin että en minä mitään uutta tekniikkaa tarvitse kun tykkään niin paljon piirtää ja maalailla. Käsin tekeminen on aika terapeuttista kuitenkin. Nyt olen ihan toista mieltä. On kiva saada nopeasti valmista ja pystyä toteuttamaan kuvituksia monipuolisemmin. Eikä digitaalinen piirtäminen ole yhtään vähemmän käsillä tekemistä, mitä nyt virheiden korjaaminen on mahdollista. Vesivärien kanssa pitää asennoitua niin että kaikki ei onnistu aina täydellisesti, ja toisaalta se onkin yksi tekniikan viehätys. Piirtäminen ja vesivärit tulee silti pysymään mun lemppareina, luultavasti yhdistelen eri tekniikoita jatkossakin.



Karkeista tulee minulle mieleen helmikuu ja mun syntymäpäivät. Kohtahan ne muuten on. Lapsena tykkäsin karkeista, nyt en enää niin paljoa, mutta synttäreillä oli tietysti aina paljon karkkeja sun muita herkkuja. Meillä lasten kanssa karkit on alkaneet tulla ajankohtaisiksi ja pikkuhiljaa on alkanut muodostua karkkipäivä. Se on yleensä lauantaisin, jos muistetaan. Minulla on sillon usein työpäivä ja tytöt herkuttelee isänsä kanssa irtokarkeilla.

Varhaisin karkkimuistoni on muuten Lauantaipussi joka piti jakaa siskon kanssa. Siellä oli yleensä pariton määrä erilaisia namuja ja siinäpä sitten hyvin päästiin testaamaan meidän ongelmanratkaisu ja ryhmätyötaitoja. Aika monta kinaa varmaan on saatu aikaan siitä asiasta. Parhaita karkkeja oli mustat pitkät salmiakki autot ja punaiset pienet apinat.

Piirros, kuosi, vaaleanpunainen, karkki
kuosisuunnittelu, karkit, herkut, kuosi, kuvitus, Anna-Maria Mäkelä
Kuosisuunnittelu, Nappinja, sininen, lastenkuosi, herkut, lyijykynä, digital art

Ylin kuva on mallistossa ilmestyvä kuosi, muut on omia kuosi- ja värikokeiluja.

Lomailin nyt viikonlopun lasten kanssa Keiteleen mummolassa. Täällä on niin talvista ja ihan oikea tammikuu. Vähän vähemmän lunta kuin tavallisesti. Hurjinta mitä olen tehnyt oli lumienkeli saunajäähyllä. Parasta mitä söin, äidin itse tekemät pinaattiletut. Kohta lähdetään takaisin Tampereelle. 

Terveisin Anna-Maria




Ei kommentteja

Copyright © Annan tirpat. Blog Design by SkyandStars.co